Ofte stilte spørsmål

Symaskiner

 

Hvilke symaskinmerker kan jeg finne hos Sømsenteret, og hva er forskjellen mellom dem?

 

Singer

Singer er kanskje et av verdens best kjente symaskinmerker, og hadde sin storhetstid frem til 90-tallet.
I 1999 gikk Singer konkurs og ble kjøpt opp av Kohlberg & Company, som i 2006 også gikk til anskaffelse av merkene Husqvarna og Pfaff.
I dag anses Singer symaskiner som symaskiner i den billigste prisklassen. De tilbyr ikke den kvaliteten de en gang gjorde, men fremstår som greie førstegangsmaskiner og symaskiner til barn.

 

Juki

Juki er et japansk symaskinmerke som fremstår som noe mer ukjent her i Norge, på tross av at de er verdens største produsent av symaskiner. Symaskinene de tilbyr er av høy presisjon og kvalitet, noe som ikke er overraskende ettersom de også produserer noen av de aller beste industrielle symaskinene.

 

Brother

Det japanske merket Brother produserer printere, scannere og andre kontorrekvisita, i tillegg til å lage symaskiner av høy kvalitet.

 

Pfaff

Tysk kvalitet og presisjon! Pfaff er et symaskinmerke som kommuniserer kvalitet og innovasjon. I tillegg ser maskinene utrolig flotte ut, slik at de vil ta seg godt ut på hyllen når den ikke er i bruk.

 

Husqvarna Viking

Den svenske symaskingiganten Husqvarna Viking tilbyr gode symaskiner i robust kvalitet og en mer tradisjonell ånd.

 

Bernina

For våre mest eksklusive symaskiner kikker vi mot Bernina. Det sveitsiske merket tilbyr utrolig gode kvalitetsmaskiner til de profesjonelle og erfarne syere.

 

Hva er forskjellen mellom en elektrisk og mekanisk symaskin?

En mekanisk symaskin er det man ofte tenker på når man tenker på en symaskin. Som oftest har den et begrenset antall sømmer, og man går glipp av mange automatiske funksjoner som man får i elektroniske symaskiner. I de aller fleste tilfellene vil vi anbefale en elektronisk symaskin, med mindre man er helt nybegynner og ønsker maskinen så rimelig som mulig. Elektroniske symaskiner har ofte flere moderne funksjoner enn mekaniske symaskiner, noe som gjør det mye enklere å bruke dem. I dag produseres det nesten ikke mekaniske symaskiner i de øvre prisklassene, så hvis man ønsker en symaskin av god kvalitet vil du alltid ende opp med en elektronisk symaskin.

Mange tror at elektroniske symaskiner blir raskere ødelagt enn en mekanisk symaskin. Mange tror også at elektroniske symaskiner er vanskeligere å fikse enn mekaniske, slik at de etterhvert vil bli dyrere i drift. Ingen av disse to påstandene stemmer.


 

Stoffer

 

STOFFGUIDE

 

Naturlige materialer

  • Bomull

  • Lin

  • Silke

  • Ull

Menneskeskapte naturlige materialer

  • Viskose

  • Tencel

Syntetiske materialer

  • Polyester

  • Polyamid

  • Nylon

  • Lycra

  • Jaquard

Strikket vs vevet

Når man syr etter et mønster pleier man ofte å dele inn de fleste stoffer basert på to kvaliteter: hvorvidt det er strikket eller vevet. Dette er noe du enkelt kan se på stoffet du jobber med!

 

Et stoff med en strikket oppbygning kjenner du igjen hvis du ser på overflaten med et forstørrelsesglass (eller uten hvis du har et godt syn.) På lik linje med strikk vil du se at et strikket stoff (knits på engelsk) er bygd opp av en maskestruktur. Eksempler på disse stoffene er jerseystoffer. Den strikkede teksturen gir jersey en god elastisitet – i tillegg til et par prosenter med elastan. Et annet godt eksempel er ribb. Her har du, på lik linje med strikkede kanter, en kombinasjon av rette og vrange masker i stolper. Dette gir stoffet enda mer elastisitet!

 

Et stoff med en vevet oppbygning har tråder som er vevet sammen i to retninger for å skape overflaten til stoffet. Disse stoffene er ofte slitesterke, og har vanligvis ikke så mye elastisitet. Et godt eksempel på slike stoffer er jaquard (som bruker vevde tråder i forskjellige farger og stoffkvaliteter for å skape mønstre) eller lin. Dersom du bruker dine egne klær som referanse ser du ofte vevde stoffer brukt til stretchfrie bukser (slik som denim eller dressbukser) eller klassiske canvas handlevesker.

 

Bruksområder

 

 

Hvordan handler du stoffer på nett? Hva skal du se etter?

Det er mange som synes det kan være litt skummelt å bestille stoffer på nett, spesielt dersom man er vant til å kjøpe stoffer i butikk. Det kan ofte være vanskelig å vite hvordan stoffet føles uten å ta på det. Når vi legger ut stoffer på nettsiden vår gjør vi vårt beste for å gi et så tydelig bilde på hvordan stoffet ser ut som mulig.

 

Når vi fotograferer stoffene våre gjør vi vårt beste for å sørge for at det skal se så riktig ut på nettsiden som mulig. Men - farger ser ikke helt like ut på alle skjermer. Det gjør at stoffet du ser på nett kan oppfattes litt annerledes i virkeligheten. Dette er normalt sett ikke en veldig stor forskjell. Dersom det viser seg at fargene fremstår for forskjellig på nett, vil vi ta kontakt med deg når vi pakker bestillingen din.

 

En god pekepinn på hvordan stoffet ser ut er det anbefalte bruksområdet, sammen med vekten. Noen fibre veier selvsagt i utgangspunktet mer enn andre, men en høyere vekt i gram/meter betyr som oftest et tykkere og gjerne mer kompakt stoff. Et ullstoff med kåpe/kjole som anbefalt bruksområde og en høy vekt kan man altså også da regne med at vil være tykt og mer strukturert.

 

Det er ikke alle leverandører som legger ved hvor mye stoffet krymper i vask, men de aller fleste stoffer vil krympe noe den første gangen man vasker det. Derfor bør du alltid vaske stoffet i maskinen før du syr noe med det for å sørge for at det vil passe! Det kan også i noen tilfeller være igjen rester fra produksjonen i stoffet, så det bør alltid vaskes før du bruker det mot huden. Stoffet vaskes i følge de vaskeinstruksjonene som står på nettsiden, eller den metoden du vil vaske det ferdige plagget med. Dersom du syr en sikk-sakk søm eller overlocker kantene på stoffet før du vasker det forhindrer du at det rakner i vaskemaskinen.

 

OBS: Når du kjøper stoff kan det være lurt å skrive ned vaskeinstruksjonene, da vi ikke kan garantere at produktsiden fremdeles er oppe når du mottar bestillingen din.

 


 

Vliselin

Vi fører et stort utvalg av vliselin, strykeinnlegg og vattering fra Freudenbers Vlieseline. Det kan være litt skremmende å applisere vliselin for første gang, men vi har en guide inne på samtlige produktsider.

Alle produkter fra Freudenbergers Vlieseline selges som metervare.

Vi anbefaler alltid å teste ut vliselinen du har kjøpt på en liten stoffrest før du appliserer vliselinen på plaggene dine, slik at du er sikker på at festet, stivheten og tykkelsen er slik du ønsker.

 

Hva er vliselin?

Vliselin er et materiale man bruker for å stive opp stoffer, stabilisere og forsterke skjøre stoffer. Noen varianter brukes også som bakstykker til broderi, vattering i quilter og applisering. Det meste vi har i vårt sortiment er strykbar vliselin fra Freudenber Vlieseline. De er enkle å påføre stoffet, og alle vliselinene vi har i vårt sortiment har en kort instruks om hvordan de brukes hentet fra Vliselines hjemmeside.

 


 

Frakt

 

Når vil min bestilling bli sendt?

Vi pakker bestillinger fortløpende så snart vi får dem. Pakker fra Sømsenteret sendes ut en gang hver virkedag, og de aller fleste bestillingene vi får sendes neste virkedag. Unntak er dersom bestillingen inneholder varer vi for øyeblikket ikke har på lager. Da har vi ikke mulighet til å sende bestillingen din før vi har alle varer på lager, dette for å spare deg for ekstra fraktavgifter.

 

Fraktpriser

Din bestilling leveres på nærmeste post i butikk. Dersom du har handlet for over 899,- er frakten gratis. Ordre under 899,- blir belastet med 89,- i fraktkostnader.

 

Leverer Sømsenteret til utlandet?

Nei, Sømsenteret leverer kun til Norge.

 

Leverer Sømsenteret til Svalbard og Jan Mayen?

Nei, Sømsenteret leverer ikke til Svalbard og Jan Mayen.


 

Bestilling

 

Hvordan legger jeg inn en bestilling?

Å bestille varer på nett er ikke alltid like enkelt! Her er en kort guide til hele prosessen fra start til slutt.

  1. Finn produktet du ønsker å kjøpe. Velg antall enheter du ønsker å bestille med + og - knappen, og klikk på “legg til i handlekurv”.

  2. Fyll eventuelt opp den digitale handlekurven din med de andre varene du ønsker å bestille.

  3. Når du er klar for å legge inn bestillingen din, klikker du på knappen “til kassen” i det øvre høyre hjørnet.

  4. Kikk over handlekurven din og dobbeltsjekk at varene du har valgt er korrekte.

  5. Bla deg ned og klikk på pilen ved siden av “Generelle Vilkår” for å lese gjennom personvernerklæringen vår. Klikk på boksen ved siden av “Generelle Vilkår” for å godta vilkårene våre.

  6. For å gjøre bestillinger hos oss er du nødt til å ha en kundekonto. Dersom du har bestilt fra oss før, kan du logge inn på kontoen. Hvis ikke klikker du på “Ny kunde” for å opprette en ny konto. Merk deg at dersom du har handlet hos oss i butikk kan det godt være du allerede har en konto selv om du ikke har handlet på nett tidligere.

  7. Velg betalingsmetode, fyll inn informasjonen, og velg “send bestilling”

  8. Din valgte betalingsmetode vil videresende deg til betalingsmetodens verifiseringsmetode.

  9. Etter du har verifisert betalingen, skal bestillingen være lagt inn. Du vil snart motta en ordrebekreftelse på e-postadressen du la inn da du bestilte. Dersom du ikke mottar ordrebekreftelsen din bør du sjekke spam-kontoen din.

 

Hvordan kan jeg endre eller kansellere min bestilling?

 

Jeg har mottatt feil eller mangler ved min bestilling.

Det var leit å høre! Vi har som de fleste andre menneskelige ansatte som pakker alle ordre, og mennesker gjør av og til feil. Ta kontakt med vår kundeservice, så skal vi gjøre vårt ytterste for å rette opp i feilen.

 

Når kommer utsolgte varer tilbake på lager?

Leveringstidene våre på utsolgte varer er avhengige av leverandørene våre. I noen tilfeller (eks: korona-tidens uforutsigbare produksjonstider) er det vanskelig å forutse når varen kommer tilbake på lager. For det meste har vi en viss oversikt, da er det beste å kontakte oss enten per epost eller via telefon.

 

Kan jeg bestille varer uten å opprette en konto?

Du kan dessverre ikke bestille varer uten å opprette en konto.

 

Jeg har mottatt stoffer som ikke ser ut som bildet.

Vi gjør vårt beste for å sørge for at bildene av stoffene våre er så like produktet som mulig. Skjermer har ofte en forskjellig fargegjengivning, noe som kan gjøre at fargen på bildet vi legger ut ikke vises helt likt på skjermen din. Hvis forskjellen ikke er så stor, vil vi dermed ikke kunne anse det som en reklamasjonssak. Dersom fargeforskjellen er større ønsker vi gjerne at du tar kontakt med supportavdelingen vår, så finner vi en løsning sammen.

 

Jeg ser etter et produkt jeg ikke finner på nettsidene deres. Betyr det at dere ikke har det?

Vi jobber fortløpende med å oppdatere nettsiden vår med det store produktutvalget vårt. Ettersom vi har så mange produkter, og store deler av sømverdenen ikke har tilpasset seg helt til den digitale tidsalderen lenger, er det ikke alle produkter som ligger på nettsiden enda. Hvis det er noe spesielt du ser etter kan du ta en telefon til supportlinjen vår, eller komme innom butikken vår.

 

Hva er reglene for prismatch-tilbudet? Hvordan benytter jeg meg av det?

Hvis du finner en billigere pris et annet sted, matcher vi prisen.*
Legg ved en link til produktet som er billigere i feltet “melding til salgsavdelingen” på bestillingen din. Pris (inkludert frakt og avgifter) må være lavere i den andre butikken og produktet må kunne kjøpes.
*Prismatch-tilbudet gjelder ikke varer fra DROPS.