Kjøpsvilkår

Salgsbetingelser 


Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra www.sømsenteret.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene og annen informasjon på www.sømsenteret.no er bare tilgjengelig på norsk.

 

Er du under 18 år må du få en myndig, for eksempel en foresatt til å foreta handelen for deg. 
 

Forbrukerkjøp er blant annet regulert forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp. 
 

Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, og/eller tekstmelding til mobiltelefon (SMS).

 

Definisjon av parter


Selger er: Sømsenteret AS
Hunnsvegen 4, 2821 Gjøvik
Organisasjonsnummer: 997 150 007

 

Selger benevnes som vi eller Sømsenteret AS.

 

Kjøper er: Den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen. 

 

Kjøper benevnes som du, deg, din eller ditt.

 

Gjennomføring av kjøp i vår nettbutikk 

 

For at du skal føle deg trygg på hvordan man bestiller/handler i vår nettbutikk, har vi beskrevet kjøpsprosessen, som består av følgende punkter:

 

  • Finn produktet du ønsker å kjøpe. Velg antall enheter du ønsker å bestille med + og - knappen, og klikk på “legg til i handlekurv”.
     
  • Fyll eventuelt opp den digitale handlekurven din med de andre varene du ønsker å bestille.
     
  • Når du er klar for å legge inn bestillingen din, klikker du på knappen “til kassen” i det øvre høyre hjørnet.
     
  • Kikk over handlekurven din og dobbeltsjekk at varene du har valgt er korrekte.
     
  • Bla deg ned og klikk på pilen ved siden av “Generelle Vilkår” for å lese gjennom personvernerklæringen vår. Klikk på boksen ved siden av “Generelle Vilkår” for å godta vilkårene våre.
     
  • For å gjøre bestillinger hos oss er du nødt til å ha en kundekonto. Dersom du har bestilt fra oss før, kan du logge inn på kontoen. Hvis ikke klikker du på “Ny kunde” for å opprette en ny konto. Merk deg at dersom du har handlet hos oss i butikk kan det godt være du allerede har en konto selv om du ikke har handlet på nett tidligere.
     
  • Velg betalingsmetode, fyll inn informasjonen, og velg “send bestilling”
     
  • Din valgte betalingsmetode vil videresende deg til betalingsmetodens verifiseringsmetode.
     
  • Etter du har verifisert betalingen, skal bestillingen være lagt inn. Du vil snart motta en ordrebekreftelse på e-postadressen du la inn da du bestilte. Dersom du ikke mottar ordrebekreftelsen din bør du sjekke spam-kontoen din.
     
  • Du kan når som helst følge med på ordrestatusen din i “kundesenteret”. 

 

Bestillings- og avtaleprosess 

 

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server (datamaskin). Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere avtalens pkt. 11.

 

Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. 

 

Vi forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Vi forbeholder oss rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prissvingninger og lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker.

 

Opplysninger gitt i netbutikken

 

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.

 

Priser

Prisene er i norske kroner og inkluderer MVA (for tiden 25%). Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.

 

For produkter som inngår i ulike kampanjer så gjelder prisene i aktuell kampanjeperiode. Tilbud og kampanjer som ikke er tidsbegrenset, gjelder så lenge lageret rekker.

 

Vi reserverer oss for prisfeil og prisendringer grunnet endret MVA, unormalt store forandringer i valutaen eller innkjøpsprisene. Ved åpenbart feilaktig prissatte varer forbeholder Sømsenteret AS seg retten til å annullere ordren

 

Betaling

Kjøpesummen kan etter ditt eget valg gjøres opp gjennom de betalingsmetoder vi til enhver tid har tilgjengelig i vår nettbutikk.

 

Ved bruk av kort vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som forsendelse blir foretatt. Dersom bestillingen blir sendt over (antall dager beløpet blir reservert) dager etter bestillingen er lagt inn vil reservasjonen på kortet fjernes.

 

Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.

 

Betalingsmetoder

 

Svea kjøpsvilkår:

Faktura:

Ved betaling med faktura samarbeider vi med Svea Finans NUF. For å betale med faktura må du angi ditt personnummer eller organisasjonsnummer. Det vil da bli gjort en kredittsjekk. Forutsetningen for å betale med faktura er blant annet at du er folkeregistrert i Norge og over 18 år. Du kan ikke ha noen betalingsanmerkninger. Samtlige faktura er overdratt til Svea Finans NUF sin eiendom, og befriende betaling skal kun skje til Svea Finans NUF. Fakturaens betalingsvilkår er 14 dager. Ved for sen betaling vil det påløpe purregebyr og forsinkelsesrenter. Ved uteblivelse av betaling vil fakturaen bli overdratt til inkasso.

Delbetaling:

Gjennom vårt samarbeid med Svea Finans NUF kan du tegne en kontokredittavtale og dermed delbetale ditt kjøp. Kredittiden velger du med å krysse av i det kampanjealternativet som passer for deg. Kjøpet kan alltid betales i sin helhet når som helst, innen forfall.
For å betale med delbetaling må du angi ditt personnummer, det vil da bli gjort en kredittsjekk. Forutsetningen for å ha delbetaling er blant annet at du er folkeregistrert i Norge og over 18 år. Du kan ikke ha betalingsanmerkninger.
Eksempel på effektiv rente ved kjøp på 10 000kr, varighet 12 måneder, 0% rente, etableringsgebyr 195, termingebyr 35 kr: 10,68%
Har du spørsmål kan du ringe 73 93 06 70 for mer informasjon.

 

Allmenne vilkår finner du her.

 

Standardisert europeisk opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.

 

Klarna Kjøpsvilkår:

 
Faktura:

Kjøp nå - betal etter levering

Når du velger Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon, og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.

 

  • Få varen hjem før du betaler
     
  • Betalingstid - alltid minst 14 dager
     
  • Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon
     
  • 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven*
     
  • Du kan laste ned dine fakturaer på klarna.no
     
  • Mulighet for delbetaling

 

Betalingsvilkår:

Kredittiden for kjøpet er 14 dager fra fakturadato, og fakturagebyret er 0 kr. Fakturaen sendes i forbindelse med levering.
Hvis betaling unnlates tilkommer et purregebyr på 67,00 kr, samt en forsinkelsesrente på 8,75%.  Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel med nytt purregebyr. Kravet blir deretter sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe.

 
Kredittsjekk:

Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det bli gjort en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk blir foretatt, vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post.

 

Omvandling av faktura til fleksibel delbetaling:

På din faktura kan du bli tilbudt å betale et lavere beløp i stedet for å betale hele fakturaen med en gang. Om du velger å betale et lavere beløp enn totalbeløpet, anses dette som en søknad om å endre fakturaen til fleksibel delbetaling. Du betaler da i egen takt, men minst 95 kr per måned.
Ved et kjøp på f.eks. 5 000 kr tilkommer ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22% og månedlig administrasjonsgebyr er 45 kr, hvilket utgjør en effektiv rente på 48,56 %. Prisen på kredittkjøpet blir da 6 156 kr med 12 delbetalinger på 513 kr stk. Dette eksempelet forutsetter at delbetalingen skjer over et år.

 

Allmenne vilkår finner du her.

 

Levering og forsinkelse

 

Ordren din vil bli behandlet i løpet av 1-4 virkedager. Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende, og i perioder med kampanjer og tilbud må du påregne ekstra ventetid. De fleste ordrer vil sendes fortløpende. Unntak er ordre med varer som er utsolgt, hvor ordren først vil bli sendt når alle varene er tilbake på lager. Dette gjøres for å minimere fraktutgiftene til kunden. Vi leverer kun til Norge.

 

Du kan til enhver tid klikke på linken i ordrebekreftelsen du fikk på e-post etter kjøpet og se status på ordren, eller logge deg direkte inn i vårt kundesenter.

 

Du har rett til å heve kjøpet dersom bestillingen din er forsinket. Ta kontakt med kundeservice på support@somsenteret.no eller 22 33 46 12 for heving av kjøp. 

 

Ved uforutsette hendelser som ligger utenfor vår kontroll, force majeure (så som krig, naturkatastrofer, pandemier, streik, brann) eller uteblitt levering fra en underleverandør, tar Sømsenteret ikke ansvar for forsinkelsene.

 

Dersom du unnlater å hente pakken på utleveringssted vil du bli belastet for kr. 370,- dette for å dekke våre fraktkostnader tur/retur, og våre lagerhåndteringskostnader.

 

Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

 

Undersøkelse av produktene

 

Etter du har mottatt produktene bør du så snart du har anledning til det undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler.

 

Du bør også sjekke om garn av samme type og farge har samme innfargingsnummer.

 

Reklamasjon - Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni Nr. 34 2002 

 

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. 

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:

 

  • Holde kjøpesummen tilbake
     
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
     
  • Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, §51)
     
  • Kreve erstatning

 

Hvis selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen (vi tolker dette løper fra tingen er kvittert inn til Sømsenteret AS) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader, §30.

 

Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Sømsenteret AS, betaler ikke Sømsenteret AS disse utgiftene.

 

Garanti

 

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Vi har 5 års garanti på symaskiner.

 

Angrerett

 

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester (se unntak i siste avsnitt).Angreretten forutsetter at du senest innen 30 dager etter at du mottar leveransen gir oss melding om dette (angrefrist).Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene, utvides denne fristen til 1 år.

 

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasje, sammen med angrerettskjema. Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet.

 

Kunden har rett til å benytte angreretten på brukte varer mot en verdireduksjon. Verdireduksjonen vil bestemmes ut fra mengde og stand på produktet når vi mottar det. 

 

Angreretten gjelder ikke for tidsbestemte ytelser, som gavekort eller andre varer som forringes raskt.

 

Kunden betaler returkostnaden ved benyttelse av angrerett, og har risikoen for transporten tilbake til oss.

 

Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg.

 

Les mer om hvordan du benytter deg av angreretten på http://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

 

Angrerettskjema kan lastes ned fra  https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/bld/nye-livsoppholdssatser/skjema-2/skjema-om-angrerett/id614564/

 

Personopplysninger 

 

Våre kunder er opptatt av at Sømsenteret AS håndterer personopplysninger på en betryggende måte. Les mer om hvordan vi håndterer disse opplysningene på Sømsenterets side for personvern.

 

Kundens plikter

 

Den som er registrert som kunde hos Sømsenteret AS, er ansvarlig for betaling av de ytelser somsenteret.no eller somsenteret.no samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, såfremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Sømsenteret AS sin side.

 

Salgspant

 

Vi har salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet.

 

Sømsenteret AS har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger, jfr. pantelovens 3-14 flg. Det er kun bedrifter og offentlige etater som får kjøpe varer på kreditt, og det vil bli foretatt kredittvurdering før fakturautsendelse.

 

Ekstraordinære forhold 

 

Sømsenteret AS er kun ansvarlig for tap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Sømsenteret AS godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Sømsenteret AS sin kontroll, og som Sømsenteret AS ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.

 

Sømsenteret AS er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Sømsenteret AS sin side.

 

Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.

 

Endring i vilkårene

 

Sømsenteret AS forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

 

Force majeur

 

Er Sømsenteret AS forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Sømsenteret AS fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle varens tilhørende kjøpesum.

 

Forbehold 

 

Vi reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer
Bilder brukt på sidene våre er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende
Ettersom fargegjengivning varierer fra skjerm til skjerm er ikke avvikende farge på produktet en gyldig reklamasjonsgrunn.

 

Copyright

 

Alt innhold på disse nettsidene er Sømsenteret AS sin eiendom og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra Sømsenteret AS.